Scorpio 3 D en Rewiev

Byggprojekt  Scorpios Threedee ARF modell

  scorpio_hobbyco_threedee

Data Threede
Spännvidd: 920mm
Längd: 750mm
Vikt: 580g Min ( väger 750 gram, större motor, större acce)
HAB Pris 950:- inkl växellåda.
Vinge stabbe klädd med transparent film
Bygge mycket hög klass

Utrustning
4 st Hitec HS 55
TMM 18 fartreglage
8 st Sanyo RC 12 ( fungerar fint med 7 celler)
Motor mig 480, vanlig feritmotor ( vanlig 400 borstlös motor är ett mycket bättre alternativ)
JR R 700 mottagare

Första anblicken av denna modell, gav mig den där kicken,denna modell måste jag bara ha.
Tyvärr visade det sig att denna modell kom i produktion först hösten 2001. så det var bara att vänta!
Under vinterhalvåret byggdes Threede upp, eller rättare sagt på två kvällar var den helt klar att flyga med.
Borde kunna byggas på en kväll.

Modellen levereras helt i ARF, dvs allt är byggt och färdigklätt. Bygget håller en finich som mycket sällan ses i dessa dagar, detta är utmärkande för Scorpio.
Återstår installation av servo och motor. Limma fast stabbe o fena och landningställ.

Servo 2 st HS 55 för att spara vikt, räcker mer än väl till Mottagare JR R 700 hyfsad vikt lågt pris
Accpaket SANYO nya RC 12, 8 celler.

Scorpio2td1

Propeller APC 10×7, växellåda ingår i kit.
Motor i min modell MIG 480, men flyger fint med en Mig 400 motor, men är sedan många år försedd med en borstlös
MEGA motor i 400 storlek

scorpio3td2

Accpaket avpassat efter modellen SANYO NYA RC 12
Går att ladda med ca 1500 ma, ger en flygtid med ekonomigas på över 14 minuter.
Men i dag gäller naturligtvis LIPO accar.

scopio4td4

Två servo i vingen både Hitec HS 55, stötstänger ingår i kit.

scorpio5td5

Enda modifiering i kropp, upptaget ett lufthål för bättre kylning på kroppens undersida. Kanske inte behövs med en 400 motor? Jo, det är aldrig fel med bra kylning!

Scorpio_6

I stället för att lyfta på vingen vid varje laddning,har jag ändrat så att kablage från både fartreglage och acce går
ut genom kroppen. Lätt att ladda, gör strömbrytare överflödig.
Kanske inte så snyggt men väldigt praktiskt.

scorpio7td7

Kolla bygget, kvalite, infällda lister.

scorpio8td8

Slutomdöme

Detta är min favorit modellen, den bästa elmodellen jag har har flyget!

Mycket trevlig att flyga!
Mycket stor roderharmoni.
Lätt ställa ner utslag, för att få den snäll, men ändå inget bra första flygplan, mer lämplig som andra modell.
Full aerobatic, rollar loopar buntar
Lätt att ta med sig.
Går att flyga på små platser
Mycket tyst, stor propeller.
Mycket lång flygtid! Oftast ca 14 minuter
Flyger bra även blåsigt väder, vi har testat i byigt 8 – 10 sekunders väder inga problem.

Vi har fått start efter start med flygtider runt 12 till 14 minuter med denna gamla  kombination av accar och elmotor.

2002 04 24 2016 12
Arne Nohlberg